Domotica Partnercontent

ENERGIE OPWEKKEN EN OPSLAAN

Grootverbruikers zien het nut van thuisbatterijen

Bij Rexel merken ze een duidelijke trend waarbij gezinnen niet alleen steeds meer voor pv-panelen kiezen, maar ook de stap richting thuisbatterijen zetten. De manieren om zelf energie op te wekken en op te slaan worden steeds populairder, dat merkt ook installateur Steven Keuppens aan zijn aanvragen. We bezochten een van zijn meest recente en uitdagende projecten.

Capaciteitstarief dwingt energieverbruik te spreiden

Vanaf 2023 zal de energiefactuur van de Begische gezinnen op een andere manier worden berekend. Het nettarief zal niet langer berekend worden op basis van stroomafname, maar wel op basis van de netcapaciteit die het gezin verbruikt. ‘Eigenlijk zal het nettarief worden berekend op basis van de hoogste energiepieken van een huishouden,’ zo klinkt het bij installateur Steven. Wie hoge pieken veroorzaakt zal meer betalen dan wie zijn verbruik spreidt. Het wordt des te belangrijker om het gebruik van ‘zware verbruikers’ te spreiden en de installatie slim aan te sturen. Zo kan merkbaar bespaard worden op de energiefactuur.

52 PV-panelen, 8 thuisbatterijen en lage energiefactuur

dak en vijver
De verwarming van een grote vijver en een koelinstallatie met 8 binnenunits zorgt voor een hoog elektriciteitsverbruik in dit project

Met batterijen wil dit gezin zijn hoog verbruik bufferen. Het gezin heeft meerdere grootverbruikers: een warmtepomp dat de zwemvijver met exotische zoetwatervissen op temperatuur houdt en meerdere airco units. “Dit project loopt sinds begin 2021. Stelselmatig hebben we 48 PV-panelen en 6 batterijen geplaatst gebaseerd op de noden en de opgewekte energie. Er zullen zelfs nog 4 panelen en 2 batterijen bijkomen. Waar de klant in het verleden jaarlijks op zijn energiefactuur aan een eindafrekening van 18.000 euro zat, zit zijn uitgave de laatste maanden op 0€ en is deze klant eigenlijk autonoom,” zegt Steven.

Ook al zal de berekeningswijze van de energiefacturen veranderen, toch zal hij minder betalen. “De grote pieken van ‘s avonds, veroorzaakt door de grootverbruikers, zullen afgevlakt worden door de opgeslagen energie in de batterijen”, zo klinkt het.

Rexel helpt installateur

Steven Keuppens & Daan

Multi-energiespecialist bij Rexel Daan Michiels (links) & installateur Steven Keuppens (rechts)

Al van bij aanvang van het project stond Rexel de installateur bij. “Deze werf vormde niet alleen een uitdaging door de vele grootverbruikers in het huishouden, ook de speciale rondingen van het plat dak maakten de plaatsing van de 48 pv-panelen een uitdaging”, zegt Rexel multi-energiespecialist Daan Michiels. Hij maakte een technisch plan voor de installatie van de panelen en een optimaal voorstel dat aan de noden van de klant voldeed.

Installateur Steven is gerust dankzij de ondersteuning die Rexel hem al 20 jaar biedt. Naar eigen zeggen is het moeilijk om als installateur steeds op de hoogte te zijn van de laatste nieuwigheden. Daar ontzorgt Rexel de installateur. “Binnen onze sector komen steeds meer aanvragen binnen. Daarbij komt nog eens het brede scala aan merken en de snelle technologische vooruitgang wat het moeilijk maakt om bij te blijven”, aldus de installateur.

Technische ondersteuning

omvormer Solar Edge & LG batterij
Omvormer van SolarEdge & LG Chem-batterij

Voor dit project werken we met gloednieuwe batterijen van LG Chem. Het zijn nieuwe 400-volt batterijen van de resu prime-reeks van 16kWh. Als omvormer werd SolarEdge voorgesteld omwille van hun flexibel karakter.

“Dit was de eerste combinatie van SolarEdge met LG. Om de communicatie te laten lopen tussen de omvormer en de batterij was het samen met de leverancier even zoeken”, klinkt het bij Steven. “Daan liet me gelukkig niet aan mijn lot over. Na meerdere telefoontjes met de leverancier, en een aantal bezoeken op de werf liep alles gesmeerd. De meerwaarde van Rexel is hun technische ondersteuning. Vaak is het namelijk zo dat technische fiches enkel in een andere taal beschikbaar zijn. Bij problemen hoeft een installateur ook geen contact op te nemen met de producent”, klinkt het opgelucht bij Steven.

REXEL
ZUIDERLAAN 91
1731 ZELLIK
+3224824848
info@rexel.be
www.rexel.be

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Astrid Vereecke24 augustus 2022

Meer weten over

company corner

REXEL BELGIUM

ZUIDERLAAN 91, ZELLIK 1731Meer info
Groothandel klimatisatie & ventilatieGroothandel elektrisch installatiemateriaalIntersolutions
Print Magazine

Recente Editie
05 december 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine