Het VBO pleit voor verbeterde en duurzame mobiliteit in België
Het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) heeft een nieuwe 'Strategie en actieplan voor een betere mobiliteit' gepresenteerd. Het VBO constateert dat er behoefte is aan meer middelen en ambitie om de mobiliteit fundamenteel te verbeteren. Het plan heeft als doel om bedrijven efficiënt toegang te geven tot grondstoffen en om geschikte en toegankelijke vervoersoplossingen voor burgers te garanderen.
Volgens het Belgian Mobility Dashboard (BMD) bedroegen de congestiekosten in 2022 maar liefst 4,8 miljard euro. Ondanks veranderingen in het gedrag van particulieren, zoals de toename van het percentage fietsers tot 14%, blijven veel gewoonten hardnekkig. De auto blijft met 64,4% het populairste vervoersmiddel, terwijl het aantal treinreizigers niet significant is veranderd. Het VBO pleit daarom voor een nieuwe, meer open en proactieve benadering om mobiliteit op een duurzame manier te veranderen.
Het VBO heeft drie hoofddoelstellingen geformuleerd om de mobiliteit te verbeteren. Het eerste doel is om meer flexibiliteit te bieden aan zowel burgers als ondernemingen, met aandacht voor diverse mobiliteitsalternatieven zoals het mobiliteitsbudget. Daarnaast is het essentieel om efficiënte multimodale platformen te ontwikkelen en de uitvoering van de Rail Roadmap 2030 en het 'Goederenplan' van de minister van Mobiliteit te waarborgen.
Het tweede doel is het invoeren van een gerichte fiscaliteit die rekening houdt met de werkelijke kosten, zoals vervuiling, congestie en infrastructuurkosten. Het VBO pleit voor een intelligente kilometerheffing en afschaffing van taksen op voertuigbezit. Daarnaast benadrukt het VBO het belang van stabiliteit in wetgeving met betrekking tot de fiscale aftrekbaarheid van bedrijfswagens.
Het derde doel is het onderhoud en de modernisering van de infrastructuur. Het VBO benadrukt het belang van een transparant plan voor infrastructuurontwikkeling, waarbij nieuwe technologieën en innovatie geïntegreerd worden. Publiek-private samenwerking wordt aangemoedigd om financieringsmoeilijkheden te overwinnen. Voor het goederenvervoer is het cruciaal om de connectiviteit tussen bedrijven en water- of spoorwegen te verbeteren en te bevorderen.

Pieter Timmermans, CEO van het VBO, benadrukt dat ondanks enige verbeteringen, de Belgische wegen nog steeds kampen met congestie en dat de transportefficiëntie niet optimaal is. De gewenste modale verschuiving blijft beperkt en de transportuitstoot voldoet niet aan de vereiste vermindering van broeikasgassen. Het VBO gelooft dat de nieuwe strategieën een bloeiende toekomst voor de Belgische industrie kunnen bieden en ook de economie, het welzijn van de bevolking en het milieu ten goede kunnen komen.
