naar top
Menu
Logo Print
25/11/2019 - SERGE VANDENPLAS

WATERDICHTE LEDARMATUREN VERLICHTEN DE BRUSSELSE METRO

Uitstekende IP en IK-niveaus voor de nieuwe armaturen van de Brusselse metro

VSE is gespecialiseerd in elektrotechnische en speciale technische werken voor infrastructuren zoals de Brusselse metro. VSE kreeg de opdracht om alle technische lokalen van alle Brusselse metrostations te renoveren. Deze renovatie concentreert zich onder andere op de conventionele armaturen (tl) die allemaal zullen worden vervangen door ledarmaturen met uitstekende afdichtings- en schokbestendigheidswaarden. VSE stelde de Gewiss Smart 3-armaturen voor die de kenmerken bezaten die in de specificaties werden gevraagd. Dit had een positieve invloed op de eindevaluatie voor het verkrijgen van het contract.

Rudi Jacob
“Voor de verlichting hebben we de Gewiss Smart 3 armaturen voor-gesteld. Het zijn ledlampen met een werktijd van 50.000 uur, zeer compact en volledig waterdicht”
- Rudi Jacob (VSE)

HISTORIEK

VSE (afkorting van ‘Verkeer Signalisatie & Elektronika’), opgericht in 1982, is gespecialiseerd in de opbouw van nieuwe installaties, de renovatie, aanpassing en het onderhoud van elektromechanische installaties. Bij aanvang bestond het personeel uit ongeveer twintig mensen. Sindsdien heeft het bedrijf een grote groei doorgemaakt en bijna 170 arbeiders en 50 administratieve krachten staan nu klaar voor hun klanten.

Sinds 2005 maakt VSE deel uit van de Eiffage-groep met behoud van een grote mate van managementautonomie. Deel uitmaken van een internationale groep maakt het mogelijk om, op verzoek, de materiële en personeelsdiensten uit te breiden of andere specifieke vaardigheden te integreren.

ACTIVITEITEN

VSE is actief in elektrotechnische werken in infrastructuur en speciale technieken in verschillende markten, zoals stedelijke technieken voor steden en gemeenschappen en transportinfrastructuur: tunnels, wegen, waterwegen, luchthavens en metro. De teamleider van de metrodivisie, Rudi Jacob, somt enkele van de specialiteiten van zijn dienst op: “Voor de metrodivisie houden we ons bezig met branddetectie- en rookafvoersystemen, elektriciteit, HVAC, CCTV, een beetje bouwtechnieken voor klein bouwwerk en afwerking. Dit jaar moeten de verschillende contracten die we hebben voor de metro-divisie een omzet genereren van ongeveer 12 miljoen euro.”

STRUCTUUR BRUSSELSE METRO

De Brusselse metro-installaties vallen onder het Bestuur Uitrusting en Vervoer van het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (BUV) terwijl de MIVB het netwerk uitbaat. Momenteel heeft Brussel 70 metrostations. Zeven extra stations worden gebouwd op de noord-zuid as; ze zouden tegen 2025 voltooid moeten zijn.

ledarmaturenVEREISTEN VOOR DE MIVB

Het werk in de metro moet voldoen aan de specifieke vereisten voor dit soort infrastructuur, legt Jacob uit. “Voor de MIVB is de veiligheid van de klanten het belangrijkste aandachtspunt. Daarom ligt de focus altijd op preventief onderhoud en zo nodig op curatieve ingrepen. Andere werken zijn rattenbestrijding, het plaatsen van anti-drug blauwe lichten in de liften (omdat blauw licht voorkomt dat de verslaafde zijn aderen ziet) en we hebben andere aandachtspunten zoals bijvoorbeeld de zorg voor kunstwerken in de verschillende metrostations. Al deze zeer verschillende taken vereisen veel gespecialiseerde beroepen.“

CONTRACTEN

VSE heeft vijf grote contracten voor de metromarkt. “We hebben onder andere het contract Lotec (markt 1407) verkregen, wat de afkorting is van ‘Local Technique’ (technische ruimte). Dit is de renovatie van alle technische lokalen van alle metrostations van het Brusselse netwerk. De focus ligt vooral op nieuwe verlichting, maar ook andere werkzaamheden en controles moeten worden uitgevoerd: de conformiteitscontrole van het verlichtingssysteem en de verlichtingsbedieningen en alle schakelaars. Controle van eenfasige stopcontacten. Het herschilderen van de muren en de plafonds alsook de vloer. Opslagruimtes, RF-aanscherping van bepaalde ruimtes, bv. die waarin zich een schakelkast bevindt. Renovatie van plafonds en verlichting, sanitaire lichtregeling. Installatie van valse plafonds, enz.“

gewiss smart 3
De Smart 3 is verkrijgbaar in drie maten: 800 mm, 1.200 mm en 1600 mm. Voor de Brusselse metro werd gekozen voor 1.200 mm

GEWISS SMART 3 VERLICHTING

Voor de verlichting bepaalden de specificaties een tegen stof en vloeistofspatten verzegelde armatuur evenals een hoge weerstand tegen schokken. Dit laatste punt is belangrijk omdat het verkeer van de technische staf in bepaalde gebouwen groot kan zijn. “We hebben de Gewiss Smart 3 waterdichte armaturen voorgesteld. Dit zijn ledlampen met een werktijd van 50.000 uur, zeer compact en volledig waterdicht omdat ze uit één stuk zijn gegoten. De armaturen hebben een IP69-waterdichtheidsniveau en een IK08-impactweerstand.

Het bleek dat het Smart 3-systeem zelfs effi­ciënter was dan wat in de specificaties werd gevraagd. Naast de hoge IP en IK is het cradle-to-cradleconcept van het systeem ook erg interessant. Het is belangrijk om producten te hebben die beter presteren dan gevraagd, omdat elke verbetering extra punten oplevert voor het vergunnen van de contracten.“

De Smart 3 is verkrijgbaar in drie maten: 800 mm, 1.200 mm en 1.600 mm, waardoor het mogelijk is om de identieke vervanging te maken in geval van renovatie. Voor de Brusselse metro werd voor de grootte van 1.200 mm gekozen. De installatie van de armaturen verloopt heel makkelijk omdat de armatuur eenvoudig wordt vastgeklikt op de clips die aan de plafonds of muren zijn bevestigd.

ledarmaturen in de Brussels metro
De ledarmaturen in de Brussels metro

PLANNING

De planning van de werken is een echte hersenbreker want als men alle technische gebouwen van de 70 metrostations meetelt komt men aan 700 tot 1.000 te renoveren lokalen en dit in een tijdspanne van 3 jaar. “In de praktijk gaat een ingenieur naar alle stations en registreert de verschillende taken die moeten worden uitgevoerd. Alle gebouwen zijn verschillend, dus voor elk lokaal maken we een beschrijving van de locatie en een lichtstudie om een uitvoeringsplan te maken dat uiteindelijk een as-builtplan wordt. Deze plannen maken deel uit van een standaard VSE-service. Deze conformering bestond vroeger niet omdat er geen plannen waren. Onze plannen worden aan de BUV bezorgd voor later gebruik bij andere werken”, zegt Rudi Jacob.

“We plannen de werkzaamheden door twee verschillende teams tegelijkertijd te laten werken in twee stations. Het moet gezegd worden dat werken in de metro niet zo makkelijk is in die zin dat het noodzakelijk is om de algemene hinder tot een minimum te beperken. Geluid, stof, rommel mogen geen invloed hebben op het comfort van de passagiers. Omleidingen in het verkeer binnen de stationsgangen moeten worden overeen­gekomen met de stationsbeheerders en door middel van een goede bewegwijzering aan de passagiers worden gecommuniceerd.“

LICHTMANAGEMENT

Het beheer van de verlichting gebeurt door een systeem van lichtmanagement dat wordt aangestuurd met Dali (Digital Addressable Lighting Interface). In theorie staat dat protocol de individuele aansturing toe van 64 ballasten of 16 groepen van ballasten. Elk armatuur heeft zijn eigen drive en IP-adres. In de metro wordt het lichtmanagement uitgevoerd door een groep van 30 armaturen met een Wago-automaat. De bedrading is uniek omdat deze speciaal en alleen voor de BUV wordt vervaardigd. Het is een combikabel met 3 G 2.5-kabels en een ingebouwde Dali-bus.”